Tutkimusmatka alkaa!

24.2.2022

Maa on kotiplaneettamme, josta avaruuden tutkiminen alkaa. Tiedeopetusyhdistys tuotti Heurekan koordinoimaan avaruushankkeeseen (ESERO Finland) oppilaskeskeistä, tutkimuksellista materiaalia erityisesti varhaiskasvatukseen.

Tutkijakoulu

Materiaali sisältää Tutkijakoulu kokonaisuuden, jossa varhaiskasvatus- ja esikouluikäiset oppivat ensin tutkimisen perusteet, jotka kantavat läpi opinpolun. Tutkijakoulun sisältö hahmottaa Maa planeettaa, tutustutaan kivi-, kasvi, - vesi- ja ilmakehään. Ja lopuksi juhlitaan. Materiaali sisältää tietopaketit sekä opettajan käsikirjan.

Avaruus-materiaali

Avaruus-aineistossa on kortteja, opetustuokioita, joista opettaja voi valita ryhmälleen sopivat tutkimusaiheet. Kortit sisältävät tarpeelliset tietopaketit ja lisämateriaalia, joissa on muun muassa askarteluohjeita sekä mielikuvitusta herättäviä tarinoita. Aiheet tulevat lasten ympäristöstä ja kiinnostuksen kohteista kuten sää (pilvet, sade, tuulet), energia (mikä kumma energia, kasvihuoneilmiö) ja avaruus (Aurinkokunta, tutkimusmatka Marsiin).

TOYn materiaali noudattaa tutkivan oppimisen oppimissykliä, mikä on kätevä työkalu opettajille. Kaikki alkaa ihmettelystä ja havainnoista.

Tutkimusmatkalla avaruuteen apuna on avaruusolento PAXI, joka on Eseron tunnushahmo.

ESERO

ESERO on hanke, jossa Euroopan avaruusjärjestö ESAn tuottaa materiaalia koulujen käyttöön.

ESERO Finland toimintaa koordinoi Tiedekeskus Heureka.
Materiaali on suomeksi / Materialet finns och också pä svenska.

International ESERO

LATAA MATERIAALITIEDOSTOT TÄÄLTÄ

Toivotamme hyvää tutkimusmatkaa aineiston parissa!

Kuva: Louis Reed, Unsplash