Materiaalia verkossa

Kierrätyskeskus

Tietoa, materiaalia ja kursseja kasvattajille, opettajille ja ohjaajille löytyy Kierrätyskeskuksen materiaalipankista

Kierrätyskeskus on koonnut varhaiskasvatuksen parissa työskenteleville kestävän elämäntavan verkkovalmennuskokonaisuuden. Valmennus pitää sisällään työkaluja suunnitteluun, opetusmateriaaleja ja toimintaideoita arkeen lasten kanssa. Tutustu ja ilmoittaudu mukaan oppimaan uutta ja kehittämään yhdessä entistä kestävämpää arkea Kestävän elämäntavan vahvistaminen varhaiskasvatuksessa -sivuilla.

Tiedekeskus Heureka

Tiedekeskus Heurekan materiaalia kotiin ja kouluun. Mukana valtava valikoima niin temppuja, testejä, pelejä, tehtäviä, työpajoja kuin haasteitakin.

Heurekan sivuilta löydät myös ESEROn avaruustehtävät ja videot. ESERO (European Space Education Resource Office) välittää Euroopan avaruusjärjestö ESAn opetussisältöä kouluyhteisöjen käyttöön yhteistyössä kansallisten toimijoiden kanssa. Suomessa Nordic ESEROn ja Heurekan kanssa.

Käy katsomassa ja kokeile!

YK:n kestävän kehityksen Agenda2030

Tilastokeskus on koonnut YK:n kestävän kehitysen Agenda2030:n liittyvät indikaattorit sivuilleen kuvina, taulukoina ja kuvaajina.

Ilmastoyliopisto

Ilmastoylipisto tarjoaa yhdeksän avointa verkkokurssia kestävyydestä ja ilmastonmuutoksesta. Yhdentoista korkeakoulun muodostama Climate University -verkosto on tuottanut verkkokurssien sarjan, jolla parannetaan valmiuksia kestävyyskriisin ja ilmastonmuutoksen hallintaan.

Ilmastoyliopiston kurssit ovat kaikille avoimia ja ne sopivat ilmastonmuutos- ja kestävyysaiheesta kiinnostuneille opettajille, korkeakouluopiskelijoille ja jo työelämässä vaikuttaville. Kurssit ovat tarjolla joko suomeksi tai englanniksi tai molemmilla kielillä.

Ilmastokurssi myös lukioon

Ilmastoyliopistosta löytyy lukiolaisille sopiva peruskurssi ilmastonmuutoksesta. Lukiolaisen Ilmasto.nyt-kurssia voi käyttää sellaisenaan lukiossa, mutta sitä voi myös hyödyntää kurkistuskurssina korkeakouluopintoihin.

Opettajat saavat hyödyntää verkko-opetusmateriaalia vapaasti. Kaikkiin materiaaleihin sisältyy opettajan opas, jossa neuvotaan, miten opetuksen voi järjestää, miten eri tehtävätyyppejä voi hyödyntää ja miten suorituksia voi arvioida.

Lisätiedot Climate University -verkoston sivuilta.

Sitra

Sitran Tulevaisuus kutsuu, kuuleeko koulu? -tallenne YouTubessa (tapahtuma 29.1.2021 Klo 14) https://www.youtube.com/watch?v=gG5CvKB3NEo

UNESCO

Education for Sustainable Development ESD

Ihme ja kumma -videot

Ihme ja kumma on FEE Suomen lapsille suunnattu videosarja luonnon monimuotoisuudesta. Kolmiosainen sarja on tehty Ruohonjuuren ja Ympäristö- ja kuluttajapoliittisen yhdistyksen tuella. Videon katselun jälkeen voi siirtyä havainnoimaan omaa pihaa ja lähimetsää Elinympäristö purkissa -tehtävän avulla. Löydätte tehtävän ohjeet ja muuta materiaalia Luonnonkirjo-sivuilta / Materialet på svenska Biodiversitet

Videosarja täydentää Vihreän lipun kaikille avointa Luonnon monimuotoisuus -materiaalia, joka sisältää runsaasti toiminta- ja materiaalivinkkejä sekä omat oppaansa varhaiskasvatuksesta perusopetukseen.

Videot löytyvät sekä suomeksi että ruotsiksi: