Tutkimusmatka alkaa!

Kuva: Louis Reed, Unsplash

Kun katsomme taivaalle, näemme sääilmiöt, Auringon, Kuun ja tähdet.

Maa on kotiplaneettamme, josta avaruuden tutkiminen alkaa. Tiedeopetusyhdistys tuotti Heurekan koordinoimaan avaruushankkeeseen (ESERO Finland) oppilaskeskeistä, tutkimuksellista materiaalia erityisesti varhaiskasvatukseen.

Tutkivan oppimisen menetelmää noudattava Avaruus-materiaali soveltuu joustavasti monelle eri ikäryhmälle.

Ladattavan materiaalin löydät tämän sivun alaosasta.

Tutkijakoulu

Materiaali sisältää Tutkijakoulu kokonaisuuden, jossa varhaiskasvatus- ja esikouluikäiset oppivat ensin tutkimisen perusteet, jotka kantavat läpi opinpolun. Tutkijakoulun sisältö hahmottaa Maa planeettaa, tutustutaan kivi-, kasvi, - vesi- ja ilmakehään. Ja lopuksi juhlitaan. Materiaali sisältää tietopaketit sekä opettajan käsikirjan.

Avaruus-materiaali

Avaruus-aineistossa on kortteja, opetustuokioita, joista opettaja tai kerhon ohjaaja voi valita ryhmälleen sopivat tutkimusaiheet. Kortit sisältävät tarpeelliset tietopaketit ja lisämateriaalia, joissa on muun muassa askarteluohjeita sekä mielikuvitusta herättäviä tarinoita. Aiheet tulevat lasten ympäristöstä ja kiinnostuksen kohteista kuten sää (pilvet, sade, tuulet), energia (mikä kumma energia, kasvihuoneilmiö) ja avaruus (Aurinkokunta, tutkimusmatka Marsiin).

TOYn materiaali noudattaa tutkivan oppimisen oppimissykliä (ks. kortti), mikä on kätevä työkalu opettajille. Kaikki alkaa ihmettelystä ja havainnoista.

Tutkimusmatkalla avaruuteen apuna on avaruusolento PAXI, joka on Eseron tunnushahmo.

MATERIAALI

Hyvää tutkimusmatkaa aineiston parissa!

Materiaalin on toteuttanut TOYn työryhmä: Pirkko Kärnä, Eeva-Liisa Nieminen, Mari Nuutinen, Riitta Paasivirta, Marja Voipio ja Tuula Pihlajamaa (taitto).

Tutkijakoulu

• Ohjeita ja vinkkejä varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen opettajile.

• Pienet tutkijat - varhaiskasvatus- ja esiopetusmateriaali

Avaruuden tutkiminen alkaa Maasta

Avaruus ja aurinkokunta

Elämän edellytys on energia

• Pienten tutkijoiden tutkimusmatka voi alkaa tarinalla.

• Energia.pdf 539 KB

Opettajan ohjeet ja tietopaketit, tehtävät.

Maailma liikkeessä - pilvet, tuuli ja sade

TOIMINNALLISET TEHTÄVÄT (lisämateriaali)

• Tulostettavat työpajatehtävät: pilvet, kasvihuoneilmiö, energia, avaruus ja aurinkokunta